Jak zarządzać biznesem w kryzysie

Znalazłeś się w sytuacji, w której zagrożona jest stabilność finansowa Twojego biznesu i zastanawiasz się, jak zarządzać nim w czasie kryzysu?


Kredyt nie jest rozwiązaniem

Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest zaciągnięcie pożyczki tylko dlatego, że ktoś jest Ci winien pieniądze. Nie uwierzyłbyś, jak często to się zdarza. Zrób więc wszystko, co w Twojej mocy, aby Twoi klienci płacili na czas. Pożyczka na pierwszy rzut oka może wydawać się kuszącym rozwiązaniem, jednak jest bardzo prawdopodobne, że spowoduje dalsze problemy finansowe.


Poszukiwanie zagubionych pieniędzy

Drugim największym błędem, jaki można popełnić w zarządzaniu biznesem w kryzysie, jest reagowanie na problemy finansowe poprzez automatyczne podnoszenie cen. „Brakuje nam kilkuset tysięcy. Żeby wyjść ze straty, musimy wszystko zdrożyć” – często myśli przedsiębiorca. Ale dlaczego brakuje kilkuset tysięcy? Gdzie idą pieniądze? Jak znaleźliśmy się w tej sytuacji? Te pytania nie powinny pozostać bez odpowiedzi.


Przeanalizuj każdy segment swojej działalności i zlokalizuj dokładnie, gdzie i dlaczego dochodzi do strat.


Podnoszenie cen

Ostatnio dużo mówi się o nagłym wzroście cen żywności i nieetycznych marżach. Czy winni są rolnicy, których zyski wzrosły o 142% z roku na rok, czy też supermarkety? To trochę jak zastanawianie, kto jakiś czas temu nieproporcjonalnie podniósł marże na benzynę, olej napędowy czy prąd i kto na tym najwięcej zyskał. Czy to globalny kryzys? Czy to jakaś zmowa karteli?


Jak reagować na podwyżki cen

Zdecydowanie nie jestem typem kapitalisty, który opowiadałby się za sprzedawaniem spragnionym na pustyni litra wody za 100 złotych, ale puste narzekanie nam nie pomoże. Wiele osób jest zaskoczonych niedawnym wzrostem cen. My jednak obserwujemy to od ponad roku w spółkach, którymi zarządzamy. Półprodukty stały się droższe, ale zawsze minie trochę czasu, zanim efekt domina dotrze do klienta końcowego, który ostatecznie za to zapłaci.


Na pewno nie brakuje przedsiębiorców, którzy próbują wykorzystać sytuację i starają się podnieść ceny do maksimum akceptowalnego przez klienta. Obroną przed tym nie jest narzekanie ani regulacja. Jeśli konsumenci nie będą kupować zbyt drogiego produktu, cena bardzo szybko spadnie. Początki tego widzimy już teraz na rynku. Każdy z nas ma możliwość ustalania własnych priorytetów i poszukiwania alternatyw. A co najważniejsze, ciężkiej pracy, aby zwiększyć swoje dochody.


Znaczenie komunikacji

Choć obecnie wiele rzeczy można załatwić online, poważny biznes w dalszym ciągu opiera się na spotkaniach twarzą w twarz, szczególnie w przypadku zarządzania kryzysowego. Najlepsi biznesmeni świata przelecieli tysiące mil nie dlatego, że cieszy ich życie w samolocie. Biznes prowadzi się face to face i nawet nowoczesna technologia tego nie zmieniła. Osobiste spotkania i zaufanie są niezbędne do osiągnięcia sukcesu w swojej działalności. Jeśli znajdziesz się w sytuacji, w której będziesz musiał podnieść ceny u swoich kluczowych klientów, odłóż na bok e-maile i rozmowy telefoniczne i umów się na spotkanie twarzą w twarz.


  • Nie bój się wyjaśnić sytuacji swoim partnerom biznesowym. Pokaż im statystyki i rosnące koszta.
  • W przypadku mniejszych klientów, których nie boisz się stracić, śmiało możesz zadzwonić lub napisać. Jeśli ktoś zrezygnuje, nic nie da się zrobić. Zawsze znajdą się kamikadze, którzy absurdalnie zaniżają ceny. Nie konkuruj z nimi, bo będziesz im towarzyszyć w otchłani zapomnienia.

Jak wyprowadzić firmę z kryzysu

Kluczem do sukcesu w biznesie jest działanie. Szukaj rozwiązań i aktywnie pracuj nad zwiększeniem swoich dochodów. Najlepszym sposobem na wyjście z kryzysu jest wykazanie się duchem przedsiębiorczości i włożeniem wysiłku w rozwój firmy.


Pomogliśmy już setkom firm w kryzysowej sytuacji. Chętnie pomożemy również Tobie.


UMÓW SIĘ NA NIEWIĄŻACE SPOTKANIE