Komunikacja kryzysowa i jak sobie z nią radzić

Sytuacja kryzysowa = strategia, działanie, a także komunikacja kryzysowa. Właściciele firm czasami pytają mnie o to, jak mają wytłumaczyć swoim ludziom, że muszą podjąć kroki, które nie za bardzo się im spodobają.



Komunikacja kryzysowa: jak wytłumaczyć pracownikom trudną decyzję?


Na to nie ma niestety prostego przepisu czy instrukcji. Nie da się tego rozwiązać tak powierzchownie. Wszystko zależy od relacji, jaką masz ze swoimi ludźmi. Jeśli ludzie są twoimi sojusznikami, a kultura firmy jest oparta na maksymalnej otwartości, to będą z Tobą współpracować nawet w recesji, zamiast narzekać i dodawać ci problemów.


Rola lidera w komunikacji kryzysowej


Nie będziesz musiał im w skomplikowany sposób wyjaśniać, dlaczego musisz zrobić to czy tamto, wręcz przeciwnie, być może nie będziesz musiał im tego w ogóle wyjaśniać. Ryba psuje się od głowy: „The boss is the key”. Jeśli liderem jest osoba, która dba o swoich ludzi, ci zrozumieją, że czasami trzeba zacisnąć zęby i wesprzeć go w kryzysie.


Jeśli jest technokratą traktującym swoich ludzi bez szacunku, to nawet dopracowany styl komunikacji mu nie pomoże. Dbaj o swoich ludzi w dobrych czasach, a oni nie zawiodą Cię w złych czasach.


Uczciwość w biznesie: budowanie zaufania i lojalności


Jak szczerzy jesteś wobec siebie w pracy? Jak szczery jest twój szef? Czy jesteś w stanie przekazać mu feedback bez zbędnych upiększeń i przemilczeń?


W JPF uczę ludzi aby mówili mi rzeczy prosto w twarz. Co dobrego przyniosłoby mi utworzenie wokół siebie armii yes-menów, którzy spędzaliby większość dnia na schlebianiu mi i ukrywaniu przede mną wszystkich negatywnych informacji? Ta firma już dawno by splajtowała. 

Docenianie odwagi: wsparcie i uznanie pracowników


Jakiś czas temu musiałem przeprowadzić naprawdę trudną dyskusję, która jednak bardzo mnie wzbogaciła. Bardzo cenię lojalność i nie objawia się ona fałszywymi komplementami, ale tym, że Twoi ludzie powiedzą Ci w odpowiednim czasie nawet trudne rzeczy.


Taka szczerość może przez chwilę boleć, ale kiedy ból przejdzie, masz szansę coś poprawić. Tylko kiedy masz odwagę otwarcie mierzyć się z nieprzyjemnymi sprawami i próbować jak najszybciej zmienić je na lepsze, Twój biznes może się rozwijać i rosnąć.


Bądź więc wdzięczny swoim ludziom za ich odwagę. Za to, że potrafią spojrzeć Ci prosto w oczy i powiedzieć Ci prawdę. I pochwal ich za to. To nie jest wcale oczywistość.


Znaczenie komunikacji kryzysowej


Komunikacja kryzysowa opiera się nie tylko na słowach, ale na zaufaniu i dobrych relacjach w firmie. Lider odgrywa kluczową rolę w budowaniu tego zaufania. Podobnie w budowaniu środowiska, w którym uczciwa komunikacja jest standardem. Podstawą sukcesu w sytuacjach kryzysowych jest otwartość i umiejętność przyjęcia nawet nieprzyjemnych wiadomości.



Twoja firma jest w kryzysie?
Pomożemy Ci. Skontaktuj się z nami.