2 wskazówki jak zarządzać firmą

Firmą można zarządzać na różne sposoby. Zależy to od wielu czynników: osobowości założyciela lub założycielki, wielkości firmy, aktualnych wyzwań czy problemów itp. Dlaczego ważne jest, aby postrzegać firmę nie tylko jako organizację, ale także jako wspólnotę tworzących ją ludzi?



1. rada jak zarządzać firmą: Firmowe DNA

Każda organizacja ma w sobie to coś, czego nie da się wymazać, bez względu na to, jak bardzo by się starało. To jest właśnie jej DNA, które widać między innymi w sposobie zarządzania firmą.


To DNA niektórzy nazywają kulturą organizacyjną, niektórzy atmosferą, jeszcze inni ‚‚dobrym wrażeniem‘‘. To, jakich ludzi przyjmujesz do swojej firmy, decyduje o tym, jaka ta firma będzie. Także o tym, jakie będzie jej DNA. Jeśli chcesz mieć świetną firmę, musisz znaleźć świetnych ludzi – zarówno jeśli chodzi o ich kompetencje, jak i charakter.


Ale tacy ludzie z pewnością nie szukają dziesiątków tysięcy zasad, procesów i standardów. Takich ludzi mogą co prawda zatrzymać na stanowisku pieniądze, ale pytanie brzmi, co stanie się z ich motywacją i osobowością.



Wolność i motywacja

Steve Jobs powiedział kiedyś, że Apple to największy start-up na świecie. Przyciąga genialnych ludzi, daje im wizję i przestrzeń.


Z mojego doświadczenia wynika, że ​​wartość wolności trzeba wpisać w etos swojej firmy od samego początku. Jeśli firma ma już 50, 100 lub 500 osób, zmiana kursu jest w tym momencie ‚‚sportem ekstremalnym‘‘. Tego niestety dla klientów nie robimy. Porównałbym to do strategii inwestycyjnej - w pracy z naszymi klientami trzymamy się konserwatywnej strategii zarządzania.


Jednakże wewnątrz JPF stawiamy na maksimum wolności. Trudno ludziom wytłumaczyć, że nie chcę, żeby chodzili do pracy po to, żeby pracować, ale żeby tworzyć. Przynosi to nie tylko pieniądze, ale także radość i spełnienie.


2. rada jak zarządzać firmą: Świetni pracownicy

‚‚A co, gdy zarządzasz firmą, a właściciel nie zgadza się z krokami, które chcesz podjąć?‘‘ Pytanie z pozoru proste, ale odpowiedź jest nieco bardziej złożona. To zależy od tego, jak ważna jest kwestia sporna. Często zdarza się, że w firmie pracuje członek rodziny, który nie przynosi żadnych korzyści, a zastąpienie go kimś innym jest ze zrozumiałych powodów skomplikowane. Właściciel zwykle nawet nie chce o tym słyszeć.



Odpowiedni ludzie

A teraz porozmawiajmy o wspomnianej wcześniej wadze kwestii spornych. Pokażemy to na przykładzie pani sprzedawczyni i pana technologa. U jednego z naszych klientów zauważyliśmy, że w jednym z jego sklepów pracuje nieprzyjemna sprzedawczyni, która zniechęca klientów. Zaproponowaliśmy właścicielowi zmianę, lecz gdy się nie zgodził, nie kładliśmy zbyt dużego nacisku, bo to rzecz stosunkowo marginalna dla funkcjonowania całej firmy.


W innym przypadku mieliśmy do czynienia z jedynym w firmie technologiem, który był niekompetentny, a do tego miał problem z alkoholem. Przez niego cierpiała cała produkcja. Tutaj namawialiśmy właściciela do zmiany, aż w końcu się zgodził. Przedstawianie dowodów i argumentowanie zajęło nam kilka miesięcy, ale udało się.



Zarządzanie firmą nie jest sprawą jednowymiarową

Jak zatem prowadzić firmę? Zarządzanie przedsiębiorstwem nie jest sprawą jednowymiarową, ale złożonym procesem, na który wpływa wiele czynników. Od osobowości założyciela, przez wielkość firmy, aż po aktualne wyzwania, przed którymi stoi. Jednym z elementów wpływających na zarządzanie firmą jest jej „DNA”, czyli kultura organizacyjna. Ten jedyny w swoim rodzaju fundament firmy znajduje odzwierciedlenie w sposobie jej prowadzenia.


Pamiętaj, że na kluczowych stanowiskach w firmie muszą zajmować się właściwi ludzie. Jeśli łączy Cię więź emocjonalna z osobą, która nie nadaje się na swoje stanowisko, lepiej dać jej dożywotnią rentę i wysłać do domu. To zaszkodzi Twojej firmie znacznie mniej niż jej obecność w miejscu pracy.




Chcesz powierzyć zarządzanie swoją firmą profesjonalistom?

Skontaktuj się z nami